torsdag 9 oktober 2008

Affirmationer

Du kan förändra ditt liv genom dina tankar! Våra tankar skapar vår verklighet och vårt undermedvetna kan inte skilja mellan sanna och påhittade påståenden. Därmed är affirmationer ett kraftfullt verktyg för att skapa det liv du vill ha. En affirmation är en medvetet vald positiv instruktion till dig själv. Korta, kärnfulla påståenden som handlar om att du redan är den du vill vara, känner det du vill känna och gör det du vill göra. För att göra den än mer effektiv ska den formuleras positivt och i nutid, som om den redan är sann.

För att affirmationerna ska ge effekt behöver de förankras i vårt undermedvetna genom upprepning och att vi använder så många av våra sinnen som möjligt. Formulera en enkel och specifik affirmation för det du vill uppnå. Upprepa den sedan flera gånger varje dag. Du kan säga dem högt eller tyst för dig själv, skriva dem, sjunga dem, sätta upp dem på lappar på en synlig plats, rita dem, göra collage av dem, läsa in ett band och lyssna på, ha dem som skärmsläckare på datorn m.m. Bara fantasin sätter gränser för hur du använder dem och förankrar dem i ditt undermedvetna.

Det viktiga med upprepningen är också att koppla på känslan för hur det känns och är då du uppnått det du affirmerar. Ju kraftigare känslopåslag desto större effekt i det undermedvetna.

Här får du några förslag på affirmationer som du kan göra till dina egna eller inspireras av för att göra dina egna formuleringar. För att ge extra kraft till affirmationerna - fyll i ditt namn vid punkterna.

Jag ... är i harmoni med mig själv.
Jag ... kan säga nej lugnt och bra.
Jag ... tror på mig själv.
Jag ... gör det jag mår bra av.
Jag ... är nöjd med mig själv.
Jag ... har fantastiska nära relationer.
Jag ... förlåter mig själv för de misstag jag gjort.
Jag ... har nu mitt drömjobb.
Jag ... gör mitt bästa och jag duger som jag är.
Jag ... blir friskare, starkare och gladare för varje dag.

Inga kommentarer: