fredag 23 oktober 2009

Viljestegen




Att välja eller inte välja - det är frågan. Ibland sätter vi upp mål eller startar upp projekt med goda intentioner. Men ändå fullföljer vi det inte. Den egentliga anledningen till det är oftast att vi inte har gjort ett aktivt val och beslut inifrån oss själva.

Med den här övningen kan du klargöra hur mycket "du vill det du tänker att du vill". Prova ditt mål eller projekt som du vill genomföra eller utveckla genom att läsa nedanstående inledningar och lägga till ditt mål istället för exemplet.

Jag tänker på att... tex. gå upp på morgonen och meditera
Jag vill försöka... gå upp på morgonen och meditera
Jag önskar jag kunde... gå upp på morgonen och meditera
Jag hoppas att jag... gå upp på morgonen och meditera
Jag skall... gå upp på morgonen och meditera
Jag kan... gå upp på morgonen och meditera
Jag ämnar... gå upp på morgonen och meditera
Jag väljer att... gå upp på morgonen och meditera

Notera vilket statement som känns mest positivt och starkt för dig. Se var du hamnar på listan. Var i listan det börjar ta emot eller kännas osant. Är du i början på listan kanske steget är för stort och du behöver tänka ingenom ditt beslut ytterligare. Är du i slutet på listan har du gjort ditt val.

Inga kommentarer: